הדבורים והאנושות תלויים בגג הסולארי שלך

כאשר הדבורים ייעלמו, לבני האדם יוותרו רק 4 שנים לחיות", קבע המדען אלברט איינשטיין לפני כ-60 שנה. הדבורים הן הבסיס לקיום האנושות. הן אחראיות על ייצור המזון שלנו, שבלעדיו לא נוכל התקיים. אבל יש בידינו את הכוח לעצור את היעלמותן על ידי מאבק בהתחממות הגלובלית. כל אדם פרטי יוכל לתרום למאבק זה בהתקנת מערכת סולארית על גג ביתו.

 “כאשר הדבורים ייעלמו, לבני האדם יוותרו רק 4 שנים לחיות”, קבע המדען אלברט איינשטיין לפני כ-60 שנה. הדבורים הן הבסיס לקיום האנושות. הן אחראיות על ייצור המזון שלנו, שבלעדיו לא נוכל התקיים. אבל יש בידינו את הכוח לעצור את היעלמותן על ידי מאבק בהתחממות הגלובלית. כל אדם פרטי יוכל לתרום למאבק זה בהתקנת מערכת סולארית על גג ביתו.

תעלומת היעלמות הדבורים

כבר מעל לעשור מדענים עדים לתעלומה בקרב אוכלוסיית הדבורים העולמית. הדבורים יוצאות מהכוורת לאסוף צוף ולא חוזרות. כך, בכל שנה יותר משליש ממושבות הדבורים נמחקות לחלוטין בעונת החורף.

תופעה זו מכונה “הפרעת התמוטטות המושבה” ובגינה הצטרפו הדבורים לרשימת בעלי החיים בסכנת הכחדה.

ומה בעצם הבעיה? הרי מדובר בדבורים…

מלבד דאגתנו לכל מין בסכנת הכחדה, אין זה מובן מאליו מדוע דווקא הדבורים מדאיגות אותנו. אך כבודן של הדבורים לפניהן מונח וכבר לפני מעל לשישים שנה קבע אלברט איינשטיין- “כאשר הדבורים ייעלמו, לבני האדם יוותרו רק 4 שנים לחיות”, ובקרב החברה המלכותית הגיגאוגרפית של לונדון הן הוכרזו כיצור החי החשוב ביותר בכדור הארץ.

הסיבה לכך היא שהדבורים אחראיות על האבקת נתח נכבד מצמחי המאכל המקיימים את בני האדם. על פי דו”ח הארגון למזון וחקלאות של האו”ם, זני הצמחים המואבקים על ידי דבורים מהווים יותר מ-90% מסך המזון בעולם. כישורי ההאבקה שמורים לדבורים בלבד ועל אף הניסיונות הרבים האנושות עדיין לא פיתחה אמצעי טכנולוגי שיבצע את פעולת ההאבקה ללא תלות בדבורים.

על כן, היעלמות הדבורים מסכנת את הכלכלה העולמית ואת האנושות ככלל. אין זה וודאי כי נבואתו של איינשטיין אכן תתקיים במלואה וקיומנו יחדל ארבע שנים לאחר היעלמות הדבורים, אך וודאי נסבול מתזונה דלה ולקויה שתתייקר ככל שהגישה אליה תצטמצם.

מה הסיבה ל”הפרעת התמוטטות המושבה”?

על פי ארגון המזון והחקלאות של האו”ם, ישנם מספר גורמים עיקריים. 

האחד, חומרי הדברה שככל הנראה אחראים על הופעת “הפרעת התמוטטות המושבה”. חומרים אלו לא אמורים לפגוע בדבורה המלקטת צוף מאחר שהרעל מתרכז בעלים ואילו באבקנים הוא מצוי בריכוז נמוך שנחשב לבלתי מזיק, אך ככל הנראה הדבורים נפגעות ממנו ומתות בשל חשיפה מצטברת.

השני, ההתחממות הגלובלית שבעקבותיה הטמפרטורות בסביבת המחייה של הדבורים עולות. חום קיצוני משבש את האותות המועברים מהפרחים לדבורים ופוגע בהזנתן של הדבורים. 

בפברואר 2020 פורסם בעלון המדעי “science” מחקר המתמקד בהשפעתה של התחממות כדור הארץ על הצטמצמות מספר הדבורים בחלקו הצפוני. המחקר שנערך בצפון אמריקה בדק דבורים מזן הבומבוס (הזן האפקטיבי ביותר בתהליך ההאבקה של פרחים, בהשוואה לדבורי הדבש) ומצא ירידה של 46% אחוזים ביבשת צפון אמריקה וירידה של 17% ביבשת אירופה. באזורים בהם הטמפרטורות עלו מעל לממוצעי ההיסטורי נצפתה הירידה המשמעותית ביותר. גם בישראל נעשה שימוש בדבורים מזן הבומבוס להאבקת גידולים שדבורת הדבש אינה מסוגלת להאביק כגון אבוקדו, מלון, עגבניה, שקד ועוד.

נוסף על השימוש הנרחב בחומרי הדברה ועל שינויי האקלים, היעלמות הדבורים מיוחסת אף להתפשטות פתוגנים, חקלאות אינטנסיבית ואובדן שטחי מחיה בשל תהליכי העיור.

כיצד נשמור על הדבורים?

ישנם מגוון פתרונות למצוקת הדבורים מאחר וקיימות מספר סיבות להיעלמותן, ולכל סיבה מספר הצעות התמודדות. 

באשר לחומרי ההדברה, ניכרת מגמת חקיקה בקרב מספר מדינות לאיסור שימוש בחומרי הדברה הפוגעים בדבורים. מגמה זו רלוונטית יותר במגזר החקלאי מסחרי.

אל מול האדם הפרטי המעוניין לתרום לשימור הדבורים ניצב משבר האקלים הקורא לכל אזרחי העולם להתגייס. הפעולה המשמעותית ביותר שאדם יכול לבצע עבור מאבק זה, היא הצטרפות לרשת האנרגיה המתחדשת באמצעות התקנת מערכת סולארית על גג ביתו. ככל ששוק האנרגיה הסולארית הביתית יגדל כך שוק החשמל המבוסס על דלקי מאובנים יצטמצם, ובכך תרומה ניכרת להאטת ההתחממות הגלובלית. האטת ההתחממות הגלובלית משמעה האטת היעלמות הדבורים.

ונוסף על אלו יוכל כל אדם לטעת עץ ולשתול פרחים בביתו על מנת לייצר שפע של מרחבי מחייה והזנה לדבורים.

אופק

אופק

מאמר זה נכתב על ידי אופק גולן...

ניתן לפנות אלינו בכל שאלה נוספת

עוד מאמרים..

יזמי אנרגיה סולארית

איך להיפטר מגג האסבסט וגם לקבל כסף

יזמים פרטיים מחפשים בעלי נכסים למגוון שיתופי פעולה: השכרת גגות להתקנת מערכות סולאריות, שיפור תשתיות הגג, פינוי והחלפת גג אסבסט, סיוע בהליכים במגזר הפרטי מתחילתם עד סופם ועוד. 

קרא עוד
אנרגיה סולארית

אנרגיה סולארית

מה זאת אנרגיה ולמה אנחנו צריכים אותה? באילו מתקנים אוגרים אנרגיה סולארית ואיך המתקנים בנויים?

קרא עוד
הסכם ההסדרה

הסכם האסדרה של רשות החשמל

הכירו את הסכם האסדרה של רשות החשמל. מדוע הוא נוסד? מה הסעיפים הכלולים בו? מה התהליך כדי להצתרף אליו? איזה תמריצים הוא מעניק ומה הביקורות הקיימות כנגדו?

קרא עוד
אסבסט

מהו אסבסט

אסבסט הוא מינרל עמיד בעל תכונות ייחודיות של בידוד ואלסטיות, האסבסט האסבסט מסוכן לבריאות, למד על הדרך הנכונה לטפל במפגע.

קרא עוד

התקשר ל: 053-961-1556

או שתשאיר פרטים ואנחנו נחזור אליך בהקדם

אנחנו מציעים ייעוץ ושירות מקצועי אמין וישיר, נשמח לעמוד לשירותך בכל דרכי התקשורת בנייד בוואטסאפ בפייסבוק

הפרטים נקלטו בהצלחה,

אנחנו זמינים גם בטלפון:
053-961-1556

לוגו האתר
דילוג לתוכן